Bristol University Made Illegitimate Ipso Complaint Against Journalist

Bristol University Made Illegitimate Ipso Complaint Against Journalist

By James Simons-

A Bristol university made an illegitimate complaint  against a journalist that exposed the limitation of their analysis and understanding of the regulators codes and conduct.

The complaint was against a journalist from the Bristol Post , who  logged into a university counselling portal to look into a story on student suicide rates. The University of the West of England, based in Bristol, complained to the Independent Press Standards Organisation that the Post had carried out subterfuge in accessing the portal. A  student at UWE Bristol had given the journalist his login details and permission to access the online portal, known as Kooth Student, in researching the article.

It reported that the university had suspended its overnight student support phoneline called Nightline and launched Kooth Student. After  the article detailed the journalist’s experience in accessing the new platform, the University became angry . The article said: “We waited nearly 15 minutes to be connected to Jay, an experienced counsellor. About six minutes after we did not respond, the conversation window was closed and we were asked for feedback on the service.”

The University  expressed concern that a journalist had tried to use Kooth Student to research activities at the University. It  insisted that there was “no public interest in posing as a student to access the service”, claiming this was a breach of Clause 10 (clandestine devices and subterfuge) of the Editors’ Code of Practice. The newspaper said the chat was closed as soon as it connected with a counsellor and that its journalist did not claim to be a student, give any false information or take up the valuable time of a counsellor.

MISREPRESENTATION

In its ruling , IPSO defended the actions of the newspaper. The press regulator ruled that the journalist’s misrepresentation was “limited” even though by accessing the portal he had “held himself out as being a student of the university”.

“It involved only a brief interaction with the Kooth service in order to experience it as a student of the University would – the journalist did not engage directly with any of the counsellors,” IPSO said.

“There was a public interest in investigating the support available at the university, given the concerns raised about the number of suicides among its student population.” IPSO’s Complaints committee said the newspaper’s actions in obtaining and publishing information via this method “had been proportionate to this clear public interest”.

BREACH

However IPSO did rule that the Post had breached Clause 1 (accuracy) in another article on the subject published five days earlier, headlined: “UWE denies withholding records of suicides from concerned students.”

The article cast doubt on the accuracy of the university’s response to a Freedom of Information request submitted by students about the number of confirmed suicides in its student body over the past five years.

The university told IPSO the article had distorted its response to the FOI, saying it had not denied holding any information about student deaths, and that it only recorded the number of deaths and not the cause. IPSO ruled this was a breach of of the Editors’ Code and ordered the Post to publish a correction, which it had previously offered to do after being contacted by the university.

The correction said the article had “suggested that UWE held information of student suicide in a ‘central database’”, adding: “Although student suicides had been addressed publicly by the University previous to the FOI request, we are happy to clarify that UWE do not hold this information in a ‘central database’.”

 

 

Spread the news
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Contact US: info@theeyeofmedia.com